7 úžasných nových triků pro stimulaci mozku, prokázaných vědou

„Já nemohu žít bez činnosti mozku. Kvůli čemu jinému žít?“ – Sherlock Holmes

Mělo by to být samozřejmostí, ale je třeba říci: Nepokládejte nic za samozřejmost, za garantované. Ani vědu tak neberte. Výzkum se stále mění.

 

7 úžasných nových triků pro stimulaci mozku, prokázaných vědou

 

Nedělejte stejnou chybu, kterou dělají teisté. Nevěřte výzkumu. Prozkoumejte to. Popřemýšlejte o tom. Roztrhejte to. Představte si to znovu.

Kdoví, možná objevíte něco, co pošle i výzkum prezentovaný v tomto článku do koše.

Berte všechny věci jako zrnka soli a některé věci jako slánku. „Bavte se s každou myšlenkou, aniž jste ji přijali.“ – Aristoteles

 

1. Píseň, která snižuje úzkost o 65 procent

Máme velkou zprávu pro milovníky hudby. A ještě větší zprávu pro miliony z nás, kteří jsme vystresovaní kvůli dennodenním pracovním povinnostem.

Společnost Marconi Union ve spolupráci se zvukovými terapeuty společnosti Mindlab International, vytvořili píseň s názvem Weightless (Bez tíže).

Ve skutečnosti byla určena k snížení úzkosti unikátním způsobem a pečlivým smícháním harmonie, rytmů a basových linek.

Píseň fungovala lépe, než si mysleli, že by mohla. Podle Dr. Davida Lewis-Hodgsona tato píseň vyvolala větší stav uvolnění než jakákoliv jiná testovaná hudba dosud.

Podstatně snižuje hladinu stresového hormonu kortizolu, přičemž o 65% redukuje úzkost a o 35% zlepšuje psychologické oddychové stavy.

Tohle maximalizuje účinek dané písně. Dokonce vyrobili i její desetihodinovou verzi!

 

2. Nízké hladiny alkoholu jsou dobré pro mozek

Jako kdybychom potřebovali další důvod, proč pít, že? Nuže, ukazuje se, že sklenka vína za den nejenže rozjasní mysl, ale vyčistí také mozek.

Nová studie Medicínského centra University of Rochester ukazuje, že konzumování nízkých hladin alkoholu zmírňuje záněty a pomáhá mozku odstraňovat toxiny, včetně těch, které jsou spojeny s Alzheimerovou chorobou a demencí.

„Nízké hladiny“ jsou zde klíčovými slovy. Když jde o alkohol, umírněnost je podstatná. Jak řekl Maiken Nedergaard, hlavní autor studie:

Je známo, že dlouhodobý příjem nadměrného množství etanolu má nepříznivé účinky na centrální nervový systém.

V této studii jsme však poprvé ukázali, že nízké dávky alkoholu jsou potenciálně prospěšné pro zdraví mozku, konkrétně to zlepšuje schopnost mozku zbavovat se odpadních látek.“

Bonus: Ukázalo se, že alkohol dokonce zvrátí deficity mozku způsobené jeho předešlým nadměrným užíváním.

 

3. Volání do volné přírody (nebo alespoň na okraj města)

Pokud jsme schopni dostat se blíže k přírodě, děláme svému mozku obrovskou laskavost.

Podle nové studie provedené na Institutu pro lidský rozvoj Maxe Plancka je zjevné, že u obyvatel měst, kteří žijí v blízkosti lesa, se pravděpodobněji vyskytují známky fyziologicky zdravé struktury amygdaly.

Amygdala hraje významnou roli ve zpracování stresu a v reakcích na nebezpečí. Proto jsou tito lidé schopni lépe zvládat stres než jiní obyvatelé měst.

Proč to tak je?

Zatížení civilizací směřujeme zpět do přírody hledajíc medicínu. Objevujeme ji jednoduše tím, že jsme tam a objímáme samotu.

Ve volné přírodě, Pravda a Tajemství rostou spolu, robustně spletené, mluvící jazykem starším, než jsou slova.

Když zmizí řinčící mašinérie města, blikající autoalarmy a kňučení sirén naše mozky se „namydlí v tomto záhadném jazyce a medicína přírody nás promývá“.

Čím blíže se k tomu dostaneme, ať už to je jen les na okraji města nebo zelený park ve městě, tím lépe na tom náš mozek bude. Naše kultura trpí vážnou deprivací přírody a jedinou léčbou je více přírody.

 

4. Kurkumin zlepšuje paměť a náladu

Skvělá zpráva pro milovníky indického kari. Ukazuje se, že kurkumin – látka, která dává kurkumě (kari) její jasnou barvu – je skvělá i pro náš mozek.

Podle nové studie provedené na UCLA (The University of California, Los Angeles), kurkumin zlepšuje paměť a náladu u lidí, kteří trpí mírnou, s věkem související ztrátou paměti.

Předešlé laboratorní studie již odhalily protizánětlivé a antioxidační vlastnosti kurkuminu.

Tato studie testovala přímý účinek kurkuminu na paměť a náladu. Zjistilo se, že skupina, která ho užila, měla výrazně zlepšenou funkci paměti (zlepšení o 28% v paměťových testech). Naproti tomu, skupina, která užila placebo, nedosáhla tyto výsledky.

Jak uvedl Dr. Gary Small, první autor studie:

„Není jisté, jakým způsobem kurkumin účinkuje, ale může to být následkem jeho schopnosti redukovat zánět mozku, který je spojen jak s Alzheimerovou chorobou, tak se závažnou depresí.“

 

5. Sebekritický humor podporuje psychickou pohodu

Jste sebekritičtí ve většině času, občas sarkastický, ale smějete se na sobě po celou dobu? Pak je to úžasná zpráva! Váš smysl pro černý humor je dobrý i pro váš mozek.

Výzkum humoru je stále v dětských plenkách. Avšak podle nové studie, kterou provedlo Výzkumné centrum pro mysl, mozek a chování Univerzity v Granadě, ti, kteří často používají sebekritický humor vykazují vyšší úrovně psychologického a sociálního blahobytu.

To zjevně protiřečí předchozímu výzkumu, který naznačuje, že sebekritický humor je výhradně spojen s negativními psychologickými účinky.

Takže nechte svůj temperament a laskavý smysl pro humor, aby byly vašimi pomocníky. Pokrčte rameny a dobře se na sobě zasmějte.

Je načase přeprogramovat náš mozkový program.

 

6. Magnetická stimulace mozku mění negativní emoční vnímání

Mozek je velmi citlivý orgán. Nepotřebujete mít ani depresi, abyste to věděli.

Ale tato nová studie o depresi z Elsevier uvádí, že zpracování negativních emocí může být posíleno nebo oslabené laděním vzrušeností pravé přední části mozku pomocí magnetické stimulace.

Použití inhibiční stimulace, která se v současnosti používá k léčení deprese, má totiž antidepresivní účinek.

Excitační stimulace (opakovaná transkraniální magnetická stimulace (TMS)) lépe redukuje reakci člověka na strašidelné obrázky a změněné negativní vnímání.

Editor studie Cameron Carter, M.D řekl:

„Tato studie potvrzuje, že modulace čelní oblasti mozku v pravé hemisféře přímo ovlivňuje regulaci zpracování emocionálních informací způsobem „shora-dolů“.“

 

7. Meditace všímavosti

Nemusíte být jogínem, abyste sbíral plody zdravotních přínosů uvědomělé meditace. Ukazuje se, že váš mozek je možné formovat nesmírně prospěšnými způsoby meditačních cvičení.

Meditace je dědečkem zdraví mozku. Prostřednictvím vědy se začínáme postupně dostávat k lepšímu pochopení důvodů, proč je meditace tak velmi prospěšná.

Každý den přibývají výzkumy, které vykreslují jasnější spojení mezi meditací a lidským zdravím.

Uvědomělá meditace byla nablízku doslova po tisíciletí a má to svůj důvod: Ona skutečně funguje.

Zde je seznam pěti zajímavých zdravotních přínosů, které jsou způsobeny uvědomělou meditací…

  1. Úleva od stresu a bolesti.
  2. Přibývání šedé hmoty a neuroplasticity.
  3. Zvýšená schopnost soustředění.
  4. Zvýšená schopnost empatie.
  5. Lepší spánek.

Lidé tak rozdílní, jakými jsou David Lynch a Dalajláma, ocenili přínosy uvědomělé meditace, tvrdíc, že ​​může zlepšit pozornost, bojovat se stresem a podpořit celkové zdraví.

Jak tvrdil velký Jiddu Krishnamurti: „Meditace není prostředkem k ukončení. Je to jak prostředek, tak konec.“

Zpracovala: Mocvědomí.cz